Laadpaal Provincie Gelderland

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een eigen laadpaal in Provincie Gelderland aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je handige informatie over velerlei soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €900.
  • Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Provincie Gelderland

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV als o.a. een BMW iX3 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Provincie Gelderland kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Eveneens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in Provincie Gelderland. Zie ook aanvullende informatie over Stekkers.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Provincie Gelderland kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Provincie Gelderland. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Provincie Gelderland.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Provincie Gelderland vergelijken

De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 tot en met €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens heb je de keuze uit slimme laadpunten met speciale opties als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Provincie Gelderland.

Soort laadstationLaadcapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€500- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€520- €640
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€880- €970
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2021
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Provincie Gelderland lopen uiteen tussen de €330 & €1850. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €7,25 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal betrouwbare installateurs uit jouw omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1030 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Provincie Gelderland):

  • Benzine rijden 2021: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,045/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,125€128,75€1545,00
Elektrisch€0,045€46,35€556,20
Besparing€0,080€82,40€988,80
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2021.
Bekijk de mogelijkheden in o.a. Barneveld, Harderwijk, Ermelo, Nijkerk, Putten, Tiel, Neder-Betuwe, Culemborg, Buren, West Betuwe, Zaltbommel, Maasdriel, Nijmegen, Berg en Dal, Heumen, Wijchen, Beuningen, Druten, West Maas en Waal, Overbetuwe, Lingewaard, Wageningen, Ede, Arnhem, Renkum, Zevenaar, Duiven, Westervoort, Rozendaal, Brummen, Doesburg, Rheden, Doetinchem, Montferland, Oude IJsselstreek, Winterswijk, Aalten, Oost Gelre, Berkelland, Zutphen, Bronckhorst, Lochem, Apeldoorn, Voorst, Losser, Hattem, Nunspeet, Elburg, Oldebroek, Epe en Heerde.

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarbovenop kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.