Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in Berg en Dal aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW i4 & Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker tref je handige informatie over populaire laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €910.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal specialisten Berg en Dal vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Berg en Dal
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Berg en Dal
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Mini Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Berg en Dal kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina delen we aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Berg en Dal. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Berg en Dal kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Berg en Dal. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Berg en Dal.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand delen we meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Berg en Dal vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 en €3175. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met leuke opties als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Berg en Dal. Laadpaal type Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €650- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €845- €920
Top merken
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Berg en Dal komen uit tussen de €300 en ongeveer €1850. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,00 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk erkende vakmannen uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1118 kilometer per 4 weken. Hiermee ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Berg en Dal):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €145,34 | €1744,08 |
Elektrisch | €0,048 | €53,66 | €643,97 |
Besparing | €0,0820 | €91,68 | €1100,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berg en Dal
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Berg en Dal aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals vindbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Meer details is terug te lezen op www.bergendal.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Vergelijk laadpassen.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Berg en Dal zijn 24/7 actief. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten bedragen tussen de €0,245 – €0,560 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in Berg en Dal. Vergelijk ook laadzuilen en installateurs in Nijmegen, Kerkrade, Brunssum, Heerlen en Landgraaf.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €950 en €2450. De totaalprijs is afhankelijk van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Eneco, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,30 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine kost je al snel €9,50 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Berg en Dal monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Berg en Dal kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €925. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De favoriete elektrische auto’s in Berg en Dal zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Berg en Dal verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of de paal niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.bergendal.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente