Laadpaal Erlecom

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Erlecom aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl vind je praktische informatie over populaire soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €950.
  • Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Erlecom

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Erlecom kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Verderop check je handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Erlecom. Zie ook onze informatie over Voordeligste laadpaal.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Erlecom kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem gaat via de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Erlecom. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Erlecom.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Erlecom vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €800 tot +/- €3075. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er slimme laadpunten met extra extra’s als Peak Shaving die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Erlecom.

Laadstation typeVermogenTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€530- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€505- €635
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€670- €780
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €1000
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2022
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Erlecom schommelen tussen de € 440 tot €2000. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vind goede specialisten uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1139 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Erlecom):

  • Benzine rijden 2022: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,048/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€159,46€1913,52
Elektrisch rijden€0,048€54,67€656,06
Besparing€0,092€104,79€1257,46
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Berg en Dal

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Erlecom aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij facetten als toegankelijkheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kun je terugvinden op www.bergendal.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Overzicht elektrische auto’s.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (augustus 2022)

Laadstations in Erlecom zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven liggen tussen de €0,285 – €0,605 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Erlecom. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in Ooij, Persingen, Ubbergen, Millingen aan de Rijn en Heilig Landstichting.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden erlecom-6577

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €750 & €2150. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het soort systeem (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, Essent, Energiedirect, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 p/100 km. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,00 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Erlecom monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Erlecom zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €925. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Erlecom beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Berg en Dal heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.bergendal.nl.

Plaats een reactie