De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Persingen aan huis. Via een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal bekijk je extra informatie over geschikte laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €915.
- Een privaat laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Persingen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Mini Electric gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Persingen kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop vind je een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Persingen. Bekijk ook meer info over Laadpaal plaatsen.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Persingen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Persingen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Persingen.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder check je meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Persingen vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €600 t/m €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zijn er allerlei slimme laadpunten met leuke snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Persingen. Type laadstation Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €525- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €695- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €830- €970
Top producten
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Persingen bedragen tussen de €360 en ongeveer €1800. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €3,50 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal goede installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1137 kilometer per maand. Met dit getal begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Persingen):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €147,81 | €1773,72 |
Elektrisch | €0,046 | €52,30 | €627,62 |
Besparing | €0,084 | €95,51 | €1146,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berg en Dal
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Persingen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle info is beschikbaar gesteld op www.bergendal.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto prive rijden.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Persingen zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten schommelen tussen de €0,280 tot €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in Persingen. Vind ook laadplekken en verkopers in Ubbergen, Millingen aan de Rijn, Heilig Landstichting, Groesbeek en Weurt.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €950 & €2375. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Essent, Energiedirect, Engie, NLE en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzineauto kost circa €9,55 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Persingen zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Persingen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €825. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Persingen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Berg en Dal heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.bergendal.nl.