Laadpaal Zutphen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Zutphen aan huis. Middels jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of jouw Kia e-Soul 64 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website lees je handige informatie over diverse laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €920.
  • Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zutphen

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals een CUPRA el-Born kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Zutphen kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp bieden wij tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Zutphen. Op deze website lees je ook meer over Hybride auto’s.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Zutphen kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Zutphen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Zutphen.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Zutphen vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €600 tot +/- €3175. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme opladers met innovatieve features als Autostart die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zutphen.

Laadpaal typeCapaciteitTijd volle batterijInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€505- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€540- €610
3-fase laadpaal11 kW4 uur€665- €750
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€865- €1020
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire producten

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zutphen bedragen tussen de €420 en plus minus €2125. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €7,25 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal goede adviseurs uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1146 kilometer op maandbasis. Met dit getal becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zutphen):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,105€120,33€1443,96
Elektrisch€0,043€49,28€591,34
Besparing€0,0620€71,05€852,62
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zutphen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Zutphen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor factoren als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Alle info vind je op www.zutphen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Goedkoopste laadpas.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Zutphen zijn 24/7 actief. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten wisselen tussen de €0,290 – €0,585 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart treft jij de openbare laadstations in Zutphen. Vind ook oplaadplekken en installateurs in Berkelland, Oost Gelre, Aalten, Winterswijk en Oude IJsselstreek.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zutphen-7204

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor personeel of bezoekers. Gaat het om een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2375. De definitieve prijs hangt af van het type laadstation (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, NLE, Engie, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,15 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Zutphen zet het als wallbox tegen de muur of op een montagepaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zutphen kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen zo’n €1050. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Veel beschikbare elektrische auto’s in Zutphen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Zutphen heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.zutphen.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie