Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in West Maas en Waal aan huis. Middels een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of jouw Porsche Taycan 4S Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal zoek je uitgebreide informatie over populaire type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €905.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installateurs West Maas en Waal vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente West Maas en Waal
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen West Maas en Waal
Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal West Maas en Waal kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Tevens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder bieden wij handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in West Maas en Waal. Zie ook onze informatie over Elektrische autoverzekering.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation West Maas en Waal kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in West Maas en Waal. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in West Maas en Waal.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur West Maas en Waal vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €625 tot €3200. De prijs hangt vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens zien we steeds meer slimme palen met speciale functies als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal West Maas en Waal. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €650- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €855- €1015
Top leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in West Maas en Waal liggen tussen de €330 en ongeveer €1850. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €7,25 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal aangesloten vakmannen die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1125 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in West Maas en Waal):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €123,75 | €1485,00 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,50 | €594,00 |
Besparing | €0,0660 | €74,25 | €891,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Maas en Waal
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in West Maas en Waal aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Meer informatie vind je op www.westmaasenwaal.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in West Maas en Waal zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen wisselen tussen de €0,285 en €0,615 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in West Maas en Waal. Vergelijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Druten, Beuningen, Wijchen, Gennep en Mook en Middelaar.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €1050 en €2275. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Engie, NLE, Energiedirect, Essent en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,15 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in West Maas en Waal plaatst het oplaadpunt tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in West Maas en Waal kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €900. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel populaire elektrische auto’s in West Maas en Waal zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente West Maas en Waal heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de laadzuil nabij jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.westmaasenwaal.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente