Laadpaal Neder-Betuwe

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Neder-Betuwe aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mini Electric of Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je praktische informatie over diverse type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €905.
  • Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Neder-Betuwe

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Neder-Betuwe kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp vind je aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Neder-Betuwe. Zie ook aanvullende informatie over Betrouwbare laadpassen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Neder-Betuwe kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Neder-Betuwe. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Neder-Betuwe.

Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.

Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand tref je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Neder-Betuwe vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €850 tot €3450. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zijn er slimme wallboxen en palen met extra functies als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Neder-Betuwe.

Soort laadstationVermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€500- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€510- €650
3-fase laadpaal11 kW4 uur€655- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€830- €945
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Neder-Betuwe liggen tussen de €400 tot €2075. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €4,25 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check aangesloten specialisten die werken in je omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1156 kilometer (maandelijks). Met dit getal calculeren we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neder-Betuwe):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,115€132,94€1595,28
Elektrisch€0,045€52,02€624,24
Besparing€0,0700€80,92€971,04
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Neder-Betuwe

Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Neder-Betuwe aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als vindbaarheid en doorstroming. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details is ook gepubliceerd op www.nederbetuwe.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto verzekering.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Neder-Betuwe zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten variëren tussen de €0,235 tot wel €0,595 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder check je de openbare laadstations in Neder-Betuwe. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installateurs in Tiel, Houten, Wijk bij Duurstede, Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden neder-betuwe-4043

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor personeel of bezoekers. Beschik je over een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €825 – €2050. De prijsindicatie is afhankelijk van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,30 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,15 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Neder-Betuwe monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Neder-Betuwe kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1125. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. Veel van de bekende elektrische auto’s in Neder-Betuwe zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Neder-Betuwe biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.nederbetuwe.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie