Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Dodewaard aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Ford Mustang Mach-E GT. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier lees je waardevolle informatie over betrouwbare soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €925.
- Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal specialisten Dodewaard vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Neder-Betuwe
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Dodewaard
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals een Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Dodewaard kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Verder is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Dodewaard. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Dodewaard kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Dodewaard. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Dodewaard.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Dodewaard vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 tot €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met toffe snufjes als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Dodewaard. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €505- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €505- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €700- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €965
Betrouwbare merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dodewaard liggen tussen de €450 en plus minus €2100. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €4,75 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check populaire installateurs die werken in je omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1028 km (maandelijks). Hiermee berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dodewaard):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €123,36 | €1480,32 |
Elektrisch | €0,044 | €45,23 | €542,78 |
Besparing | €0,076 | €78,13 | €937,54 |
Laadpaal aanvragen gemeente Neder-Betuwe
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Dodewaard aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie kun je terugvinden op www.nederbetuwe.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektriciteitsnet.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Dodewaard zijn veel beschikbaar. Iedereen kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten bedragen tussen de €0,290 tot wel €0,550 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Dodewaard. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Randwijk, Heteren, Driel, Lent en Elst.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je personeel en relaties. Heb je een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2400. Het tarief is afhankelijk van het type laadstation (softwarematige slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Energiedirect, Eneco, Essent, Engie en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,20 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe werkt de installatie?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Dodewaard zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Dodewaard kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €1025. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Dodewaard beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Neder-Betuwe verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de paal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.nederbetuwe.nl.