Laadpaal Randwijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een slimme laadpaal in Randwijk aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal ontdek je extra informatie over verschillende laadstations, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €945.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Randwijk

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Randwijk kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Tevens is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? In onze keuzehulp bieden wij inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Randwijk. Bekijk ook meer info over Smart Charging.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Randwijk kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Randwijk. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarnaast oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Randwijk.

Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Randwijk vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €700 tot en met €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme stations met snufjes als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Randwijk.

Type stationVermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€525- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€545- €625
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€695- €800
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€845- €960
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Randwijk lopen uiteen tussen de €400 & €2000. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €5,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal populaire leveranciers uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1027 km op maandbasis. Op basis daarvan calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Randwijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,115€118,11€1417,26
Elektrisch rijden€0,043€44,16€529,93
Besparing€0,072€73,94€887,33
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Overbetuwe

Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Randwijk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.overbetuwe.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Actieradius.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Randwijk zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven variëren tussen de €0,235 tot wel €0,565 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de onderstaande kaart zie je alle openbare laadstations in Randwijk. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en leveranciers in Heteren, Driel, Lent, Elst en Wamel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden randwijk-6668

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €925 – €2150. De totale investering is afhankelijk van het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Engie, NLE, Essent, Energiedirect en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,70 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Randwijk monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Randwijk kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn circa €800. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. De meeste gangbare elektrische auto’s in Randwijk dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Overbetuwe heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.overbetuwe.nl.

Plaats een reactie