Actieradius

De actieradius van een elektrische auto betekent de afstand die je met een volle accu kunt rijden. Op deze pagina lees je meer informatie over het optimaal gebruik maken van de accu en wat je kunt doen tegen het concept “actieradius-angst”.

Heb ik voldoende actieradius?

Ga ik de bestemming halen ?! Dat is een belangrijke vraag waar je mee te maken krijgt als je met een elektrische auto op pad gaat. Met je gewone auto kun je eenvoudig 500 kilometer op één tank rijden en vervolgens in een paar minuten die tank weer volgooien, bij de beste elektrische auto’s ligt dit nu nog anders. Bij een elektrische auto is de actieradius een factor om rekening mee te houden. Je kunt maar een beperkt aantal kilometers rijden want de accu’s raken leeg. En het opladen kost ongeveer zeven uur als je hem aan een gewoon stopcontact hangt. Als je bij een snellaadpunt terecht kunt dan ben je nog steeds een half uur kwijt. Da’s andere koek dan even gauw je tank volgooien met brandstof. Waar de elektrische auto het beste is te gebruiken, is in de stad. Dan maak je korte ritjes en volstaat een korte tijd laden om gewoon weer naar huis te kunnen rijden. Op dit moment is vooral Amsterdam een stad waar je zeker met de elektrische auto uit de voeten kunt, want daar zijn al erg veel oplaadpunten.

Let op de status van de accu

Ritjes tot een afstand van pakweg 100 kilometer verderop zouden geen probleem mogen zijn. Maar ook dan liggen er twee problemen op de loer. Ten eerste: bij aankomst zijn de accu’s zo goed als leeg. Opladen kost al gauw een uurtje of zeven dus u moet er of blijven slapen, of u bent pas heel laat weer thuis. Had u nou toch maar een elektrische auto met een range extender gekocht, zoals een Opel Ampéra. Zo’n auto laadt onderweg de accu’s bij. Met een verbrandingsmotor weliswaar, dus het belast het milieu iets meer. Maar je komt in elk geval altijd weer thuis! Het tweede obstakel is vooral een zenuwslopende. Stel, u rijdt lekker ontspannen op de snelweg bij Den Haag of Utrecht, hebt nog veertig kilometer te gaan en op uw energiemetertje is te zien dat de accu’s nog vol genoeg zijn. Maar dan rijdt u een file in… Optrekken, stilstaan. Optrekken, weer stilstaan. En het is warm dus de airco staat aan. En langzaam ziet u de accu’s leger en leger raken terwijl u zich nog maar nauwelijks verplaatst. Een klassiek geval van wat nu al bekend staat als range anxiety. De angst dat de actieradius niet toereikend is. Gaat u het wel halen?!

TIPS: zo voorkom je ‘actieradius-angst’

  • Probeer buiten de spits te rijden, probeer vervolgens zo soepel en energiezuinig mogelijk te rijden door goed te anticiperen.
  • Kies voor een route die rustig is. Een satellietnavigatiesysteem kan daarbij helpen – al verbruikt dat natuurlijk ook weer stroom.
  • Controleer geregeld de bandenspanning. Zachte banden verbruiken meer energie.
  • En zoek voordat u op pad gaat waar er eventueel laadpalen zijn zodat u in elk geval de accu’s kunt opladen, ook al kost dat dan erg veel tijd.

De actieradius is een tijdelijk probleem in in veel gevallen kan men prima uit de voeten met een actieradius van zo’n 150km. Tegenwoordig hebben veel modellen al een bereik van 400 of 500 kilometer. We verwachten dat in snel al wordt vergroot naar 1000 kilometer. Op die manier wordt de EV een volwaardig alternatief voor de benzineauto.

Plaats een reactie