Laadpaal Den Haag

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Den Haag aan huis. Via jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric + Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina ontdek je waardevolle informatie over meerdere type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €915.
  • Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Den Haag

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Den Haag kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hieronder check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Den Haag. Zie ook onze informatie over Onderhoud.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Den Haag kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil draait op de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Den Haag. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Den Haag.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Den Haag vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €800 – €3300. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme opladers met extra features als gezichtsherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Den Haag.

Type laadpaalCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€505- €625
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€520- €605
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€670- €785
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €1035
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2021
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Den Haag schommelen tussen de € 320 en +/- €1875. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Informatie over laadpassen
Eventueel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,00 (maandelijks).

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal de beste installatiebedrijven uit jouw regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1090 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers verwachten we welke besparing er mogelijk is. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Haag):

  • Benzine rijden 2021: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,045/km
SoortPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,115€125,35€1504,20
Elektrisch rijden€0,045€49,05€588,60
Besparing€0,0700€76,30€915,60
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in oktober 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Den Haag

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Den Haag aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is beschikbaar op www.denhaag.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen.

Kaart met openbare oplaadpunten (oktober 2021)

Laadstations in Den Haag zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De onkosten variëren tussen de €0,245 en €0,565 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Den Haag. Vind ook laadzuilen en verkooppunten in Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk, Alphen aan den Rijn en Zoeterwoude.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden den-haag-2553

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €850 – €2175. Het hele prijskaartje wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Essent, NLE en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 p/100 km. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost circa €10,30 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Den Haag monteert het als wallbox of op een speciale paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Haag kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor zijn zo’n €850. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Den Haag zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Den Haag biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.denhaag.nl.

Plaats een reactie