Laadpaal Hattem

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een handige laadpaal in Hattem aan huis. Met behulp van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW iX3 + Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker vind je praktische informatie over geschikte laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €965.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hattem

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Hattem kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Eveneens is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Hattem. Of klik door voor meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Hattem installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Hattem. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Hattem.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Smart toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Hattem vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €925 en €3375. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hattem.

Type laadstationVermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€540- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€535- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€700- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€855- €1025
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hattem lopen uiteen tussen de €360 en €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,75 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal betrouwbare deskundigen die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1025 km (maandelijks). Op basis daarvan becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hattem):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€148,63€1783,50
Elektrisch€0,040€41,00€492,00
Besparing€0,1050€107,63€1291,50
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Hattem

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Hattem aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.hattem.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Voordeligste laadpaal.

Openbare laadpunten bekijken (maart 2024)

Laadstations in Hattem zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen wisselen tussen de €0,250 – €0,590 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Hattem. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkooppunten in Zwolle, De Wolden, Staphorst, Meppel en Hoogeveen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hattem-8051

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor personeel of bezoekers. Bezit je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €750 & €2025. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Essent, Eneco, NLE, Engie en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,65 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,80 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Hattem plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Hattem kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Hattem zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Hattem verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.hattem.nl.

Plaats een reactie