Laadpaal Heerde

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Heerde aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina tref je extra informatie over meerdere laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €970.
  • Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Heerde

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Mini Electric kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Heerde kopen is een goede investering. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop bieden wij tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Heerde. Zie ook onze informatie over Accu.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Heerde kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Heerde. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Tevens ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Heerde.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij vind je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Heerde vergelijken

De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 tot en met €3325. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zijn er allerlei slimme palen met toffe opties als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Heerde.

Soort laadpaalVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€520- €630
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€675- €780
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€835- €1005
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Heerde schommelen tussen de € 360 en +/- €2175. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €7,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check aangesloten vakmannen in de regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1033 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heerde):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,130€134,29€1611,48
Elektrisch rijden€0,048€49,58€595,01
Besparing€0,0820€84,71€1016,47
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Heerde

Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Heerde aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Alle details vind je op www.heerde.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Bijtelling EV’s.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in Heerde zien we steeds meer. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven bedragen tussen de €0,230 tot wel €0,580 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Heerde. Check tevens laadmogelijkheden en aanbieders in Epe, Olst-Wijhe, Raalte, Oldebroek en Elburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden heerde-8181

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 – €2375. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het type en model (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Budget energie, Energiedirect, NLE, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost circa €9,60 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Heerde bevestigt het laadstation aan de muur of op een speciale paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Heerde kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1050. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de bekende elektrische auto’s in Heerde hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Heerde verschaft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.heerde.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie