De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Steenwijkerland aan huis. Via een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mercedes EQA en/of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal bekijk je handige informatie over betrouwbare type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €980.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Steenwijkerland vergelijken oktober 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Steenwijkerland
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Steenwijkerland
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Steenwijkerland kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Daarbovenop is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Verderop bieden wij bruikbare informatie wat betreft laadpaal laten installeren in Steenwijkerland. Zie ook onze informatie over Laadpaal installatie.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Steenwijkerland installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Steenwijkerland. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Steenwijkerland.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Steenwijkerland vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 – €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme systemen met innovatieve opties als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Steenwijkerland. Laadstation type Vermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €660- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €1005
Bekende merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Steenwijkerland wisselen tussen de €380 en +/- €1925. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €4,75 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check aangesloten installateurs die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1039 kilometer (maandelijks). Met dit getal begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Steenwijkerland):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €109,10 | €1309,14 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €44,68 | €536,12 |
Besparing | €0,0620 | €64,42 | €773,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Steenwijkerland aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor relevante zaken als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie kan je bekijken op www.steenwijkerland.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Zero Emission.
Openbare laadpunten bekijken (oktober 2024)
Laadstations in Steenwijkerland zijn aanwezig. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,240 tot wel €0,565 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Steenwijkerland. Vergelijk ook laadzuilen en aanbieders in Urk, Noordoostpolder, Kampen, Dronten en Lelystad.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een pand met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren kost tussen de €975 – €2125. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Essent, Budget energie, Engie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,30 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,65 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Steenwijkerland monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Steenwijkerland zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1050. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veel bekende elektrische auto’s in Steenwijkerland dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.steenwijkerland.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente
- Laadpaal Eesveen
- Laadpaal Giethoorn
- Laadpaal Blokzijl
- Laadpaal IJsselham
- Laadpaal Nederland
- Laadpaal Wetering
- Laadpaal Scheerwolde
- Laadpaal Blankenham
- Laadpaal Kuinre
- Laadpaal Oldemarkt
- Laadpaal Ossenzijl
- Laadpaal Kalenberg
- Laadpaal Paasloo
- Laadpaal Vollenhove
- Laadpaal Sint Jansklooster
- Laadpaal Steenwijk
- Laadpaal Tuk
- Laadpaal Witte Paarden
- Laadpaal Baars
- Laadpaal De Pol
- Laadpaal Willemsoord
- Laadpaal Marijenkampen
- Laadpaal Steenwijkerwold
- Laadpaal Basse
- Laadpaal Zuidveen
- Laadpaal Onna
- Laadpaal Kallenkote
- Laadpaal De Bult
- Laadpaal Belt-Schutsloot
- Laadpaal Wanneperveen