Laadpaal Tuk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Tuk aan huis. Via een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Hier zoek je praktische informatie over betrouwbare soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €970.
  • Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Tuk

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Tuk kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder vind je handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Tuk. Zie ook aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Tuk kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil gaat via een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Tuk. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en altijd een vrije plek!

Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Tuk.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.

Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Tuk vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €725 tot €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme palen met innovatieve features als Autostart die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Tuk.

Type laadpaalLaadcapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€505- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€520- €625
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€700- €790
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€860- €1065
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Tuk schommelen tussen de € 440 – €1950. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,75 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek erkende leveranciers die werken in je omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1114 km per maand. Met dit getal becijferen we welke besparing er mogelijk is. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tuk):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,135€150,39€1804,68
Elektrisch rijden€0,047€52,36€628,30
Besparing€0,088€98,03€1176,38
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Tuk aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij variabelen als bereikbaarheid en geschatte drukte. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie kan je lezen op www.steenwijkerland.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrisch v.s. benzine.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (december 2024)

Laadstations in Tuk zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten liggen tussen de €0,300 – €0,560 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Tuk. Op deze site vind je ook laadplekken en installateurs in Steenwijk, Sint Jansklooster, Vollenhove, Schokland en Kraggenburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden tuk-8334

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €825 en €2475. De totaalprijs hangt vooral af van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Essent, Engie, Energiedirect, NLE en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,50 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost al gauw €10,00 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Tuk zet het als wallbox tegen de muur of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Tuk zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €875. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. De populaire elektrische auto’s in Tuk kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie