Laadpaal Urk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Urk aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €970.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Urk

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Urk kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Verderop bespreken we een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Urk. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Urk kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Urk. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Urk.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Urk vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €675 tot €3275. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zijn er slimme palen met mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Urk.

Laadstation typeCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€535- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€510- €605
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€680- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€870- €930
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Urk liggen tussen de €400 – €2150. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,75 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Bekijk ervaren verkooppunten uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1038 km op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Urk):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,100€103,80€1245,60
Elektrisch€0,042€43,60€523,15
Besparing€0,0580€60,20€722,45
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Urk

Heb jij de beschikking over een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Urk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedereen kan het gebruiken. Alle info is ook gepubliceerd op www.urk.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Urk nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,270 en €0,615 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Urk. Op deze site vind je ook laadstations en installatiebedrijven in Noordoostpolder, Kampen, Dronten, Lelystad en Heerde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden urk-8321

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Betreft het een locatie met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €825 & €2450. De totaalprijs is afhankelijk van het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, Essent, NLE, Engie en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,15 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost je zo’n €9,85 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Flevoland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Urk zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Urk kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service zijn zo’n €925. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel populaire elektrische auto’s in Urk hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Urk verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Bekijk ook www.urk.nl.

Plaats een reactie