Laadpaal De Bult

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een slimme laadpaal in De Bult aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 & Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina vind je extra informatie over geschikte type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €920.
  • Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Bult

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Mini Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal De Bult kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Tevens is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in De Bult. Of klik door voor meer informatie over Laadpalen.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation De Bult kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil werkt met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in De Bult. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Ook moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in De Bult.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur De Bult vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 t/m €3025. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er slimme opladers met speciale opties als Peak Shaving die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal De Bult.

Type laadpaalLaadvermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€525- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€500- €650
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€685- €780
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€875- €955
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Bult bedragen tussen de €320 en €1925. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €5,25 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Zoek betrouwbare adviseurs die werken in je omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1125 kilometer per maand. Hiermee checken we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Bult):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,135€151,88€1822,50
Elektrisch€0,047€52,88€634,50
Besparing€0,088€99,00€1188,00
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in De Bult aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Alle info kan je lezen op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto leasen.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in De Bult zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten bedragen tussen de €0,245 tot wel €0,580 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in De Bult. Op deze site vind je ook oplaadpunten en leveranciers in Kallenkote, Onna, Zuidveen, Basse en Steenwijkerwold.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-bult-8346

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Bezit je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie kost tussen de €900 – €2050. Het tarief hangt vooral af van het type laadpaal (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, NLE en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost circa €10,20 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in De Bult bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Bult kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen circa €1000. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. De meeste bekende elektrische auto’s in De Bult zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Steenwijkerland heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie