Laadpaal Wetering

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Wetering aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born + Renault Twingo Electric. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker bekijk je praktische informatie over diverse type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €925.
  • Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Wetering

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals een Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Wetering kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Overigens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Wetering. Of klik door voor meer informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Wetering kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Wetering. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Wetering.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Wetering vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 tot €3125. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook onderscheiden we slimme systemen met extra functies als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Wetering.

Laadpaal typeLaadvermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€505- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€535- €605
3-fase laadpaal11 kW4 uur€680- €785
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€845- €940
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende merken

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Wetering schommelen tussen de € 410 en +/- €2125. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €3,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vind ervaren deskundigen uit jouw omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1132 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Wetering):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,115€130,18€1562,16
Elektrisch rijden€0,043€48,68€584,11
Besparing€0,072€81,50€978,05
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Wetering aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij facetten als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is te vinden op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Goedkoopste elektrische auto.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Wetering zijn 24/7 actief. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten bedragen tussen de €0,290 tot €0,615 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje treft je de openbare laadstations in Wetering. Op deze site vind je ook oplaadpunten en verkooppunten in Nederland, IJsselham, Blokzijl, Giethoorn en Wapserveen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden wetering-8363

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €800 en €2175. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Engie, Energiedirect, Budget energie, Eneco en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,65 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,50 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Wetering monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Wetering zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen ongeveer €1075. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Wetering zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Steenwijkerland heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie