Laadpaal Giethoorn

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een handige laadpaal in Giethoorn aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op EVPlan.nl bekijk je praktische informatie over populaire laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €900.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Giethoorn

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals een BMW i4 kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Giethoorn kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Giethoorn. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpaal.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Giethoorn kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Giethoorn. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Giethoorn.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Giethoorn vergelijken

De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 tot en met €3325. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder kan je kiezen voor slimme opladers met speciale extra’s als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Giethoorn.

Laadpaal typeLaadcapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€520- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €625
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€845- €955
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Alternatieve marken: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Giethoorn komen uit tussen de €410 tot €2125. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €5,50 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal aangesloten specialisten uit jouw omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1128 kilometer op maandbasis. Met dit getal begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Giethoorn):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,150€169,20€2030,40
Elektrisch rijden€0,050€56,40€676,80
Besparing€0,100€112,80€1353,60
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Giethoorn aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor variabelen als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is ook te lezen op www.steenwijkerland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Alle elektrische auto’s.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Giethoorn zien we steeds meer. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven schommelen tussen de €0,300 tot €0,585 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in Giethoorn. Vergelijk ook laadstations en verkooppunten in Wapserveen, Eesveen, De Bult, Kallenkote en Onna.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden giethoorn-8355

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Betreft het een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €750 & €2475. Het tarief wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,65 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost circa €10,05 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Giethoorn monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Giethoorn zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen ongeveer €925. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Giethoorn hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie