Laadpaal Nederland

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Nederland aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina zoek je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €990.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Nederland kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Verder is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Verderop bespreken we handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Nederland. Of klik door voor meer informatie over Private lease elektrische auto.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Nederland installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Nederland. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Nederland.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Nederland vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €775 en €3350. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er allerlei slimme stations met innovatieve functies als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Nederland.

Type laadstationLaadvermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€510- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€520- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €775
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€835- €1045
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Ook interessant: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Nederland liggen tussen de €320 – €2200. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €6,25 op maandbasis.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check populaire deskundigen uit jouw regio.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1131 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde calculeren we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nederland):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,110€124,41€1492,92
Elektrisch€0,042€47,50€570,02
Besparing€0,068€76,91€922,90
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Nederland aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als toegankelijkheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Meer details is te vinden op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Bijtelling.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Nederland vind je op steeds meer plekken. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven liggen tussen de €0,230 tot €0,600 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Nederland. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en leveranciers in IJsselham, Blokzijl, Giethoorn, Wapserveen en Eesveen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden nederland-8362

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Beschik je over een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing kost +/- tussen de €925 en €2525. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het type en model (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, Essent, NLE en Oxxio, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,20 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost circa €10,05 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Nederland monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nederland kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1025. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Nederland zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Steenwijkerland biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie