Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Paasloo aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 + Tesla Model Y Long Range Performance. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl check je praktische informatie over velerlei type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €925.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Paasloo
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Paasloo kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Paasloo. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Paasloo kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting draait op de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Paasloo. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Paasloo.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder vind je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Paasloo vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 en €3025. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met opties als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Paasloo. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €520- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €655- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €845- €930
Bekende producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere opties: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Paasloo bedragen tussen de €310 & €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €4,00 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal erkende verkooppunten uit jouw streek.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1139 km per 4 weken. Met dit getal verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Paasloo):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €170,85 | €2050,20 |
Elektrisch | €0,050 | €56,95 | €683,40 |
Besparing | €0,100 | €113,90 | €1366,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland
Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Paasloo aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is beschikbaar op www.steenwijkerland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Paasloo kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten schommelen tussen de €0,300 – €0,605 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Paasloo. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Kalenberg, Ossenzijl, Oldemarkt, Kuinre en Blankenham.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit zo tussen de €800 & €2125. De totale investering is afhankelijk van het type laadstation (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Engie, Eneco, Essent, NLE en Pure energie, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzineauto kost ongeveer €9,70 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Overijssel.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Paasloo monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Paasloo zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten zijn zo’n €1075. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De meeste populaire elektrische auto’s in Paasloo dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenwijkerland heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of de paal dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.steenwijkerland.nl.