Laadpaal Hardenberg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Hardenberg aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of jouw Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Hier bekijk je waardevolle informatie over meerdere type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €955.
  • Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hardenberg

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volkswagen ID.4 1st is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Hardenberg kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Hardenberg. Bekijk ook meer info over Elektrische auto prive rijden.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Hardenberg kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil draait op een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Hardenberg. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Hardenberg.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Hardenberg vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €950 tot en met €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zijn er slimme opladers met toffe extra’s als Autostart die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Hardenberg.

Type laadstationLaadvermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€520- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€535- €610
3-fase laadpaal11 kW4 uur€695- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€825- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende producten

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Hardenberg komen uit tussen de €440 – €2050. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,25 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek erkende verkooppunten uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1169 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we welke besparing er mogelijk is. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hardenberg):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€128,59€1543,08
Elektrisch€0,044€51,44€617,23
Besparing€0,0660€77,15€925,85
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Hardenberg

Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Hardenberg aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle details is terug te lezen op www.hardenberg.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektriciteitsnet.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Hardenberg vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,280 – €0,580 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje vind je de openbare laadstations in Hardenberg. Vind ook laadzuilen en aanbieders in Coevorden, Ommen, Dalfsen, Twenterand en Tubbergen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hardenberg-7771

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Betreft het een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €1000 & €2325. De definitieve prijs komt tot stand door het model laadzuil (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Essent, NLE, Eneco en Oxxio, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Hardenberg bevestigt het laadstation aan de muur of op een speciale paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hardenberg kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €975. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Hardenberg zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Hardenberg verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.hardenberg.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie