De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Radewijk aan huis. Middels een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl lees je uitgebreide informatie over verschillende soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €930.
- Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Radewijk vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Hardenberg
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Radewijk
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Dacia Spring Electric kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Radewijk kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bespreken we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Radewijk. Bekijk ook meer info over Goedkoopste laadpaal.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Radewijk installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil gaat via de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Radewijk. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Daarbij is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Verder oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Radewijk.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Radewijk vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 tot €3450. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zien we steeds meer slimme palen met toffe features als Peak Shaving die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Radewijk. Type laadpaal Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €510- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €520- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €690- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €880- €1060
Goede leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Radewijk bedragen tussen de €310 en plus minus €2050. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €6,00 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk populaire verkooppunten die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1123 kilometer per maand. Hiermee verwachten we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Radewijk):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €157,22 | €1886,64 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €53,90 | €646,85 |
Besparing | €0,092 | €103,32 | €1239,79 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hardenberg
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Radewijk aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kan je lezen op www.hardenberg.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Alle elektrische auto’s.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Radewijk zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De tarieven variëren tussen de €0,250 tot wel €0,595 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Radewijk. Doorzoek daarnaast laadzuilen en leveranciers in Anerveen, Holtheme, Den Velde, Anevelde en Ane.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie kost +/- tussen de €1000 – €2525. De totaalprijs hangt af van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie, Essent en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzineauto kost je al snel €9,75 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Radewijk monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Radewijk kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen circa €975. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. Veel populaire elektrische auto’s in Radewijk kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Hardenberg biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.hardenberg.nl.