Laadpaal Sluis

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Sluis aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron + DS 3 Crossback E-Tense. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier lees je uitgebreide informatie over velerlei type laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €905.
  • Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Sluis

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Aiways U5 kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Sluis kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder bespreken we inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Sluis. Op deze website lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Sluis kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Sluis. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Sluis.

Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij check je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Sluis vergelijken

De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €500 – €3450. De aanschafkosten hangen vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme systemen met speciale snufjes als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Sluis.

Type laadstationLaadvermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€515- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€500- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €785
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€845- €1000
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2021
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Sluis wisselen tussen de €300 – €2075. Dit wordt grotendeels bepaalt door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,00 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk aangesloten deskundigen uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1172 kilometer op maandbasis. Hiermee begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sluis):

  • Benzine rijden 2021: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,050/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,140€164,08€1968,96
Elektrisch€0,050€58,60€703,20
Besparing€0,0900€105,48€1265,76
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in december 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Sluis

Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Sluis aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Meer details is terug te lezen op www.gemeentesluis.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2021)

Laadstations in Sluis zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,295 en €0,555 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Sluis. Bekijk ook laadzuilen en leveranciers in Noord-Beveland, Goes, Borsele, Kapelle en Reimerswaal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden sluis-4524

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk kost tussen de €1050 en €2275. Het hele prijskaartje komt tot stand door het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, Engie en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,75 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,35 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zeeland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Sluis monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Sluis zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €1125. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de bekende elektrische auto’s in Sluis kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Sluis verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.gemeentesluis.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie