Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Retranchement aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 of Porsche Taycan Cross Turismo. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Hier zoek je praktische informatie over velerlei laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €915.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Retranchement
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Skoda Enyaq iV 80 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Retranchement kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? Hieronder bespreken we tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Retranchement. Of klik door voor meer informatie over Bijtelling.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Retranchement kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil gaat via de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Retranchement. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Retranchement.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Retranchement vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 – €3350. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zijn er allerlei slimme stations met functies als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Retranchement. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €515- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €940
Goede systemen
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Retranchement bedragen tussen de €340 en plus minus €2025. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €5,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gast Tarief instellen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check goede deskundigen uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1158 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Retranchement):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €133,17 | €1598,04 |
Elektrisch | €0,043 | €49,79 | €597,53 |
Besparing | €0,072 | €83,38 | €1000,51 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sluis
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Retranchement aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij factoren als toegankelijkheid en veiligheid. Elke inwoner mag het gebruiken. Alle info vind je op www.gemeentesluis.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Smart Charging.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Retranchement zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De tarieven variëren tussen de €0,250 tot €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Retranchement. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Cadzand, Zuidzande, IJzendijke, Biervliet en Schoondijke.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Gaat het om een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €950 en €2525. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Essent, Engie, Budget energie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,15 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe werkt de installatie?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Retranchement bevestigt het laadstation aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Retranchement kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1000. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel van de populaire elektrische auto’s in Retranchement zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Sluis verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.gemeentesluis.nl.