Laadpaal Goes

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een eigen laadpaal in Goes aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA + Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website bekijk je uitgebreide informatie over geschikte type laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €985.
  • Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Goes

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Goes kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Evenzeer is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Goes. Zie ook aanvullende informatie over Voordeligste elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Goes kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem gaat via de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Goes. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Goes.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Goes vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 en €3375. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zien we steeds meer slimme stations met speciale functies als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Goes.

Laadstation typeLaadcapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€535- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€875- €920
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Goes komen uit tussen de €300 en ongeveer €1950. De totale kosten hangen af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €7,50 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Zoek de beste deskundigen uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1170 kilometer op maandbasis. Met dit getal begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Goes):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,130€152,10€1825,20
Elektrisch€0,048€56,16€673,92
Besparing€0,0820€95,94€1151,28
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Goes

Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Goes aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Uitgebreide informatie vind je op www.goes.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Aansluitingen.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Goes vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,265 – €0,555 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Goes. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Borsele, Kapelle, Reimerswaal, Vlissingen en Veere.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden goes-4463

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Betreft het een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €1050 en €2175. Het tarief hangt vooral af van welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, NLE, Engie, Budget energie en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,70 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost al gauw €10,20 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zeeland.

Hoe werkt de installatie?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Goes monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Goes kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €925. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Goes kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Goes biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.goes.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie