Laadpaal Veere

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Veere aan huis. Middels een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina ontdek je handige informatie over velerlei laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €905.
  • Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Veere

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals een BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Veere kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Verder is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij delen we aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Veere. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Veere kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem gaat via de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Veere. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarnaast ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Veere.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij lees jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Veere vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 – €3025. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens zijn er allerlei slimme stations met toffe opties als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Veere.

Laadstation typeLaadcapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€550- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€550- €600
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €780
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€870- €980
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Veere schommelen tussen de € 410 & €2200. De totale kosten hangen af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,25 per maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check ervaren installateurs uit jouw omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1165 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Veere):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,105€122,33€1467,90
Elektrisch rijden€0,043€50,10€601,14
Besparing€0,0620€72,23€866,76
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Veere

Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Veere aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Updates en informatie vind je op www.veere.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Vergelijk laadpassen.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Veere zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen wisselen tussen de €0,290 en €0,575 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Veere. Bekijk ook laadmogelijkheden en aanbieders in Middelburg, Schouwen-Duiveland, Altena, Gorinchem en West Betuwe.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden veere-4351

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €775 en €2450. De definitieve prijs hangt vooral af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Engie, Eneco, NLE en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,35 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost al gauw €9,90 per 100 kilometer. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Veere zet het als wallbox tegen de muur of op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Veere zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €950. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Veere dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Veere heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.veere.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie