Laadpaal Koudekerke

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Koudekerke aan huis. Met behulp van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op dit portaal lees je handige informatie over meerdere laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €895.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Koudekerke

Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals een MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Koudekerke kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Eveneens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Op deze pagina bieden wij bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Koudekerke. Zie ook aanvullende informatie over Goedkoopste elektrische auto.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Koudekerke kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie draait op de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Koudekerke. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Koudekerke.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Koudekerke vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 tot +/- €3075. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme opladers met innovatieve functies als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Koudekerke.

Laadpaal typeCapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€510- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€500- €615
3-fase laadpaal11 kW4 uur€675- €760
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€855- €930
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende merken

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Andere merken: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Koudekerke schommelen tussen de € 320 en plus minus €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Abonnementskosten laadpas
Eventueel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €3,50 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check betrouwbare verkooppunten uit jouw gemeente.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1107 kilometer per maand. Op basis daarvan begroten we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koudekerke):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,135€149,45€1793,34
Elektrisch rijden€0,047€52,03€624,35
Besparing€0,088€97,42€1168,99
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Veere

Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Koudekerke aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.veere.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Koudekerke zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten schommelen tussen de €0,285 – €0,620 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Koudekerke. Bekijk ook laadzuilen en verkooppunten in Meliskerke, Grijpskerke, Aagtekerke, Westkapelle en Domburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden koudekerke-4370

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €750 – €2325. Het tarief hangt vooral af van het model laadzuil (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Eneco, Energiedirect, Essent en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,05 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost je zo’n €9,60 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Koudekerke monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Koudekerke kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen zo’n €825. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Koudekerke hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Veere verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Bekijk ook www.veere.nl.

Plaats een reactie