Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Hoofdplaat aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina check je praktische informatie over velerlei soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €965.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Hoofdplaat
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de CUPRA el-Born kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Hoofdplaat kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Ook is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder bespreken we tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Hoofdplaat. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto leasen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Hoofdplaat installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Hoofdplaat. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Hoofdplaat.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Hoofdplaat vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 – €3150. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook onderscheiden we slimme stations met extra’s als Autostart die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hoofdplaat. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €515- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €500- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €965
Top leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hoofdplaat bedragen tussen de €410 en €1900. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,50 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check ervaren installatiebedrijven uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1152 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat je kunt besparen. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoofdplaat):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €161,28 | €1935,36 |
Elektrisch | €0,048 | €55,30 | €663,55 |
Besparing | €0,092 | €105,98 | €1271,81 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sluis
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Hoofdplaat aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is terug te lezen op www.gemeentesluis.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Onderhoud.
Openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Hoofdplaat zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,260 tot wel €0,615 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Hoofdplaat. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en leveranciers in Breskens, Nieuwvliet, Groede, Oostburg en Geersdijk.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €975 – €2200. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Engie, NLE, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,80 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €10,25 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zeeland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Hoofdplaat plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoofdplaat zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen circa €1050. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese merken. De meeste gangbare elektrische auto’s in Hoofdplaat zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Sluis verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning kan komen. Zie ook www.gemeentesluis.nl.