Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Groede aan huis. Door middel van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw CUPRA el-Born of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je waardevolle informatie over meerdere type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €905.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Groede
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Groede kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp vind je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Groede. Op EVplan.nl lees je ook meer over Stekkers.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Groede kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie draait op een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Groede. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Groede.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Groede vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €625 t/m €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met opties als Autostart die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Groede. Type station Capaciteit Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €550- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €665- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €930
Populaire producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Groede komen uit tussen de €320 en +/- €2050. Dit hangt af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,25 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind aangesloten installatiebedrijven uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1149 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Groede):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €143,63 | €1723,50 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €51,71 | €620,46 |
Besparing | €0,080 | €91,92 | €1103,04 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sluis
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Groede aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner mag het gebruiken. Meer details kan je bekijken op www.gemeentesluis.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Openbare oplaadpunten vergelijken (oktober 2024)
Laadstations in Groede zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,265 en €0,575 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder zie je alle openbare laadstations in Groede. Vergelijk ook laadstations en installateurs in Oostburg, Geersdijk, Kamperland, Wissenkerke en Colijnsplaat.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing kost tussen de €950 en €2475. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, NLE, Energiedirect, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,40 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Groede plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Groede zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn circa €1050. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. De populaire elektrische auto’s in Groede dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Sluis heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal nabij jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemeentesluis.nl.