Laadpaal Roosendaal

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Roosendaal aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Aiways U5 & Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl vind je bruikbare informatie over verschillende type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €905.
  • Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Roosendaal

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de CUPRA el-Born is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Roosendaal kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp bespreken we een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Roosendaal. Op deze website lees je ook meer over Accu.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Roosendaal kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Roosendaal. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast is het een strakker geheel en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Roosendaal.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref je meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Roosendaal vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €675 en €3025. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met speciale features als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Roosendaal.

Laadpaal typeVermogenOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€505- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€515- €620
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€845- €930
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roosendaal komen uit tussen de €310 & €2050. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €5,50 op maandbasis.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek de beste installatiebedrijven uit jouw omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1028 km per 4 weken. Op basis daarvan becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roosendaal):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,120€123,36€1480,32
Elektrisch€0,046€47,29€567,46
Besparing€0,0740€76,07€912,86
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Roosendaal

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Roosendaal aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details vind je op www.roosendaal.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Bijtelling EV’s.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Roosendaal zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,265 en €0,610 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in Roosendaal. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installateurs in Tholen, Steenbergen, Woensdrecht, Bergen op Zoom en Hulst.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden roosendaal-4705

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je werk is relevant voor je personeel en relaties. Heb je een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1000 en €2000. Het tarief wordt berekend aan de hand van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Essent, Engie, Budget energie, Eneco en Vattenfall, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost om en nabij de €9,70 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe werkt de installatie?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Roosendaal zet het als wallbox tegen de muur of op een montagepaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Roosendaal kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn zo’n €850. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Roosendaal zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Roosendaal biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het laadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.roosendaal.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie