Laadpaal Heerle

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Heerle aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mini Electric of jouw Ford Mustang Mach-E GT. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Hier vind je uitgebreide informatie over verschillende laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €925.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Heerle

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Heerle kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Heerle. Of klik door voor meer informatie over Bijtelling.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Heerle kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting draait op de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Heerle. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ook kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Tevens oogt het netter en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Heerle.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Heerle vergelijken

De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 tot +/- €3450. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met toffe snufjes als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Heerle.

Soort laadpaalVermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€500- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€510- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€685- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€880- €1045
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heerle variëren van €350 & €1950. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €7,25 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Achterhaal aangesloten installatiebedrijven uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1059 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heerle):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,100€105,90€1270,80
Elektrisch rijden€0,040€42,36€508,32
Besparing€0,060€63,54€762,48
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Roosendaal

Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Heerle aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.roosendaal.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Smart Charging.

Kaart met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Heerle zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,260 en €0,595 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht treft je de openbare laadstations in Heerle. Vind ook laadmogelijkheden en installateurs in Wouwse Plantage, Nispen, Wouw, Schijf en Sprundel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden heerle-4726

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost +/- tussen de €950 & €2450. De totale investering hangt af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals NLE, Engie, Energiedirect, Eneco, Essent en Vandebron, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,00 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,90 p/100 km. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Heerle plaatst het als wallbox aan de muur of op een bevestigingspaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Heerle kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €850. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. De gangbare elektrische auto’s in Heerle zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Roosendaal biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.roosendaal.nl.

Plaats een reactie