Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Nispen aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina lees je bruikbare informatie over velerlei soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €970.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Nispen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Nispen kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder delen we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Nispen. Bekijk ook meer info over Hybride auto’s.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Nispen installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting werkt met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Nispen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Nispen.
Enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Nispen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 tot en met €3425. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zijn er slimme opladers met features als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Nispen. Soort laadstation Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €505- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €655- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €865- €1000
Goede systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nispen lopen uiteen tussen de €370 & €1950. De prijs wordt bepaald door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Informatie over laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €4,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check betrouwbare installateurs uit jouw streek.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1057 km per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nispen):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €153,27 | €1839,18 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €51,79 | €621,52 |
Besparing | €0,096 | €101,47 | €1217,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roosendaal
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Nispen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.roosendaal.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto verzekering.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Nispen zijn er voldoende. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten bedragen tussen de €0,250 tot €0,580 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Nispen. Bekijk ook oplaadplekken en leveranciers in Wouw, Schijf, Sprundel, St. Willebrord en Oud-Vossemeer.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €1075 en €2375. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, NLE, Budget energie, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Nispen monteert het als wallbox of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nispen zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1100. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. De favoriete elektrische auto’s in Nispen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Roosendaal biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.roosendaal.nl.