Laadpaal Gilze en Rijen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Gilze en Rijen aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric of Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl zoek je handige informatie over meerdere type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €910.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gilze en Rijen

Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pure gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Gilze en Rijen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Gilze en Rijen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Beste elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Gilze en Rijen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Gilze en Rijen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadstation aan huis

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Gilze en Rijen.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Gilze en Rijen vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €925 tot +/- €3100. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme systemen met innovatieve extra’s als Peak Shaving die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Gilze en Rijen.

Laadstation typeLaadvermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€540- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€700- €785
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €1000
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2021
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Gilze en Rijen variëren van €310 en ongeveer €1850. De prijs wordt bepaald door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €7,25 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk populaire specialisten uit jouw streek.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1046 km (maandelijks). Hiermee begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gilze en Rijen):

  • Benzine rijden 2021: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,042/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€104,60€1255,20
Elektrisch€0,042€43,93€527,18
Besparing€0,0580€60,67€728,02
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in december 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Gilze en Rijen

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Gilze en Rijen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken relevante zaken als zichtbaarheid en drukte. Elke inwoner mag het gebruiken. Updates en informatie kan je lezen op www.gilzerijen.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Goedkoopste laadpaal.

Openbare oplaadpunten bekijken (december 2021)

Laadstations in Gilze en Rijen zien we steeds meer. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven schommelen tussen de €0,250 tot €0,620 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Gilze en Rijen. Check tevens oplaadpunten en installateurs in Baarle-Nassau, Dongen, Hilvarenbeek, Haaren en Oisterwijk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gilze-en-rijen-5121

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €950 & €2450. De prijsindicatie hangt vooral af van het type en model (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals NLE, Energiedirect, Engie, Essent, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,00 p/100 km. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost je al snel €9,95 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Gilze en Rijen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gilze en Rijen zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service liggen rond de €975. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel favoriete elektrische auto’s in Gilze en Rijen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Gilze en Rijen biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.gilzerijen.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie