Laadpaal Dongen

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Dongen aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en je hebt het snel terugverdiend. Hier ontdek je uitgebreide informatie over betrouwbare type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €965.
  • Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Dongen

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Dongen kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop delen we belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Dongen. Zie ook onze informatie over Bijtelling.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Dongen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting draait op de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Dongen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Dongen.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Dongen vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €550 tot +/- €3250. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met extra extra’s als voice of gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Dongen.

Soort laadstationLaadcapaciteitLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€500- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€535- €605
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€695- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€850- €925
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2021
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dongen komen uit tussen de €340 & €2050. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €5,00 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal ervaren verkooppunten uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1044 kilometer op maandbasis. Met dit getal ramen we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dongen):

  • Benzine rijden 2021: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,040/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,145€151,38€1816,56
Elektrisch€0,040€41,76€501,12
Besparing€0,1050€109,62€1315,44
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in mei 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Dongen

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Dongen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details kan je lezen op www.dongen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpaal installatie.

Kaart met openbare laadpunten (mei 2021)

Laadstations in Dongen vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,240 tot wel €0,575 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema bekijk jij de openbare laadstations in Dongen. Bekijk ook laadstations en aanbieders in Hilvarenbeek, Haaren, Oisterwijk, Goirle en Tilburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden dongen-5104

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Heb je een pand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1025 en €2375. De totaalprijs hangt vooral af van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, Engie, Eneco, Essent en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2021 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.

Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Dongen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Dongen kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor zijn zo’n €1125. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel bekende elektrische auto’s in Dongen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Dongen heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.dongen.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie