Laadpaal s Gravenmoer

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in s Gravenmoer aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl ontdek je praktische informatie over populaire laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €945.
  • Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen s Gravenmoer

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een BMW iX3 gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal s Gravenmoer kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hierbij delen we belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in s Gravenmoer. Zie ook aanvullende informatie over Beste elektrische auto.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation s Gravenmoer kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in s Gravenmoer. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook is het een strakker geheel en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in s Gravenmoer.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij check je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur s Gravenmoer vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €900 tot en met €3175. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop zijn er slimme laadpunten met speciale functies als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal s Gravenmoer.

Laadpaal typeLaadcapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€520- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€500- €625
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€660- €760
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€835- €925
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in s Gravenmoer wisselen tussen de €380 en ongeveer €2000. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €5,75 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check de beste adviseurs uit jouw omgeving.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1113 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan begroten we welke besparing er mogelijk is. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in s Gravenmoer):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,150€166,95€2003,40
Elektrisch rijden€0,050€55,65€667,80
Besparing€0,100€111,30€1335,60
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Dongen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in s Gravenmoer aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Updates en informatie kan je lezen op www.dongen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Milieu.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in s Gravenmoer zijn aanwezig. Iedereen met een EV kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,275 – €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in s Gravenmoer. Check tevens oplaadpunten en installatiebedrijven in Hulsel, Hooge Mierde, Lage Mierde, Oost West en Middelbeers en Haghorst.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden s-gravenmoer-5109

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €775 & €2025. De totaalprijs wordt bepaald door het type laadpaal (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, NLE, Essent, Energiedirect, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,50 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,15 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.

Hoe werkt de installatie?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in s Gravenmoer plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in s Gravenmoer kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service liggen rond de €875. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel van de bekende elektrische auto’s in s Gravenmoer dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Dongen biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.dongen.nl.

Plaats een reactie