Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Baarle-Nassau aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric en/of Porsche Taycan 4S. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker lees je extra informatie over diverse soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €900.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Baarle-Nassau
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een BMW iX3 kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Baarle-Nassau kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Baarle-Nassau. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Baarle-Nassau kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting werkt met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Baarle-Nassau. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadstation aan huis
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Baarle-Nassau.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Baarle-Nassau vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 tot +/- €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder kan je kiezen voor slimme laadpunten met toffe mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Baarle-Nassau. Soort laadpaal Laadvermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €515- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €700- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €1005
Goede leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Baarle-Nassau wisselen tussen de €400 & €2050. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €4,50 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk goede installatiebedrijven in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1045 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we welke besparing er mogelijk is. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baarle-Nassau):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €156,75 | €1881,00 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €42,85 | €514,14 |
Besparing | €0,1090 | €113,91 | €1366,86 |
Laadpaal aanvragen gemeente Baarle-Nassau
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Baarle-Nassau aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Meer informatie is te vinden op www.baarle-nassau.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Stekkers.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Baarle-Nassau zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten wisselen tussen de €0,295 – €0,555 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Baarle-Nassau. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Dongen, Hilvarenbeek, Haaren, Oisterwijk en Goirle.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Beschik je over een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €875 en €2000. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, NLE, Eneco en Oxxio, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €9,60 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe werkt de installatie?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Baarle-Nassau plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Baarle-Nassau kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn zo’n €825. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Baarle-Nassau beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Baarle-Nassau heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.baarle-nassau.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente