Laadpaal Assen

Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Assen aan huis. D.m.v. een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of Porsche Taycan 4S Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op dit portaal bekijk je uitgebreide informatie over diverse type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €970.
  • Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Assen

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals een Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Assen kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Assen. Zie ook aanvullende informatie over Actieradius.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Assen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Assen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Assen.

Enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Assen vergelijken

De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €775 tot +/- €3350. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met innovatieve mogelijkheden als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Assen.

Soort laadpaalVermogenOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€520- €605
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€545- €615
3-fase laadpaal11 kW4 uur€695- €795
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€875- €1035
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2021
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Assen bedragen tussen de €300 en +/- €2100. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij sommige aanbieders wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,75 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vind aangesloten vakmannen die werken in je omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1059 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers checken we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Assen):

  • Benzine rijden 2021: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,041/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€158,85€1906,20
Elektrisch rijden€0,041€43,42€521,03
Besparing€0,1090€115,43€1385,17
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in mei 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Assen

Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Assen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.assen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Bijtelling.

Openbare oplaadpunten vergelijken (mei 2021)

Laadstations in Assen zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven variëren tussen de €0,280 – €0,595 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart zie jij alle openbare laadstations in Assen. Check tevens laadstations en installatiebedrijven in Noordenveld, Dantumadiel, Opsterland, Smallingerland en Schiermonnikoog.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden assen-9405

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €875 & €2300. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Budget energie, NLE, Eneco, Engie en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,55 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost circa €9,75 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Assen zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Assen kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service liggen rond de €1025. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste gangbare elektrische auto’s in Assen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Assen biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Bekijk ook www.assen.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie