Laadpaal Ter Aard

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Ter Aard aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl check je handige informatie over verschillende laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkoper autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €900.
  • Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ter Aard

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ter Aard kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bespreken we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Ter Aard. Bekijk ook meer info over Milieuvriendelijke EV.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Ter Aard installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Ter Aard. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Ter Aard.

Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Ter Aard vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €750 tot +/- €3250. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met innovatieve features als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Ter Aard.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€510- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€545- €605
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€690- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€830- €1025
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ter Aard liggen tussen de €420 & €2000. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,75 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk betrouwbare vakmannen uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1033 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ter Aard):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,110€113,63€1363,56
Elektrisch€0,042€43,39€520,63
Besparing€0,068€70,24€842,93
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Assen

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Ter Aard aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.assen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Laadpassen vergelijken.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Ter Aard zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten liggen tussen de €0,290 tot €0,550 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Ter Aard. Bekijk ook oplaadplekken en verkopers in Rhee, Taarlo, Zeegse, Vries en Noordlaren.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ter-aard-9487

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bezit je een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren kost tussen de €950 – €2050. De definitieve prijs komt tot stand door het type laadstation (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals NLE, Engie, Essent, Eneco, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,65 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,85 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe werkt de installatie?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Ter Aard plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ter Aard zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1025. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De populaire elektrische auto’s in Ter Aard kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Assen verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de paal nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.assen.nl.

Plaats een reactie