Laadpaal Vries

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Vries aan huis. Met behulp van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina bekijk je waardevolle informatie over populaire type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €945.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vries

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Vries kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Verder is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder bespreken we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Vries. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Vries kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal functioneert met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Vries. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien noemen we nog even dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Vries.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Vries vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 tot +/- €3300. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er slimme stations met innovatieve extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Vries.

Soort laadpaalVermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€540- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€505- €600
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€855- €1000
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Andere leveranciers: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vries variëren van €390 – €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,25 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vind de beste verkooppunten uit jouw regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1029 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vries):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,145€149,21€1790,46
Elektrisch€0,049€50,42€605,05
Besparing€0,096€98,78€1185,41
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Tynaarlo

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Vries aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor variabelen als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke inwoner mag hier parkeren en laden. Meer details is beschikbaar op www.tynaarlo.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Duurzaam rijden.

Openbare oplaadpunten zoeken (april 2024)

Laadstations in Vries zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten liggen tussen de €0,240 en €0,555 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht doorzoek jij de openbare laadstations in Vries. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installateurs in Noordlaren, Midlaren, Zuidlaarderveen, De Groeve en Zuidlaren.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vries-9481

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor werknemers en klanten. Beschik je over een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €875 & €2475. Het hele prijskaartje hangt af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Engie, Essent, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,25 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Vries monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Vries kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn zo’n €850. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. De meeste gangbare elektrische auto’s in Vries hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Tynaarlo verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook www.tynaarlo.nl.

Plaats een reactie