Laadpaal Zuidlaren

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Zuidlaren aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 e-tron & Jaguar I-Pace EV320. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Hier vind je bruikbare informatie over betrouwbare laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Rijden zonder kosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €910.
  • Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zuidlaren

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals de MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Zuidlaren kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Zuidlaren. Zie ook onze informatie over Hybride voertuigen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Zuidlaren kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem functioneert met een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Zuidlaren. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Verder is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Zuidlaren.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Zuidlaren vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €775 t/m €3100. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er slimme opladers met speciale functies als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Zuidlaren.

Soort laadstationCapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€510- €600
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€680- €790
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€845- €1050
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zuidlaren variëren van €300 tot €2200. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €4,25 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Zoek erkende adviseurs in de regio.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1175 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zuidlaren):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,120€141,00€1692,00
Elektrisch rijden€0,044€51,70€620,40
Besparing€0,076€89,30€1071,60
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Tynaarlo

Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Zuidlaren aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als vindbaarheid en doorstroming. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is beschikbaar gesteld op www.tynaarlo.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische autoverzekering.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Zuidlaren zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen bedragen tussen de €0,260 en €0,620 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Zuidlaren. Bekijk ook laadzuilen en installateurs in Schipborg, Annen, Anloo, Gasteren en Anderen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zuidlaren-9471

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Beschik je over een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Verder kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €1025 – €2375. Het tarief hangt vooral af van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,55 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,05 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Zuidlaren zet het als wallbox tegen de muur of op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zuidlaren zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €1050. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste favoriete elektrische auto’s in Zuidlaren zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Tynaarlo heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.tynaarlo.nl.

Plaats een reactie