Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een slimme laadpaal in Gasteren aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron & Jaguar I-Pace EV320. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina vind je handige informatie over velerlei soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €925.
- Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Gasteren vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Aa en Hunze
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Gasteren
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals de Mercedes EQA kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Gasteren kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder vind je een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Gasteren. Zie ook onze informatie over Lease een elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Gasteren kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Gasteren. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Gasteren.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Gasteren vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €900 t/m €3275. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien kan je kiezen voor slimme systemen met toffe extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Gasteren. Soort laadpaal Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €540- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €650- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €855- €995
Goede leveranciers
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Gasteren komen uit tussen de €370 en €1925. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk erkende adviseurs die werken in je omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1171 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat je kunt besparen. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gasteren):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €117,10 | €1405,20 |
Elektrisch | €0,040 | €46,84 | €562,08 |
Besparing | €0,060 | €70,26 | €843,12 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Gasteren aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Alle info kun je terugvinden op www.aaenhunze.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Onderhoud EV’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Gasteren zien we steeds meer. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,240 tot wel €0,595 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Gasteren. Check tevens oplaadplekken en verkooppunten in Anderen, Eexterzandvoort, Eext, Gasselte en Gieten.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie kost +/- tussen de €925 – €2050. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent, Engie en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,40 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,90 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Gasteren monteert het als wallbox of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Gasteren kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor zijn zo’n €1100. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Veel populaire elektrische auto’s in Gasteren zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Aa en Hunze biedt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.aaenhunze.nl.