Laadpaal Eexterzandvoort

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Eexterzandvoort aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mercedes EQA of Lucid Air Pure. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina ontdek je extra informatie over velerlei soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog goedkoper rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €940.
  • Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Eexterzandvoort

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de BMW i4 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Eexterzandvoort kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina kan je aan de slag met een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Eexterzandvoort. Zie ook aanvullende informatie over Voordeligste laadpaal.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Eexterzandvoort kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Eexterzandvoort. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Ook kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Eexterzandvoort.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Men kan kiezen voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Eexterzandvoort vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 tot €3025. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er allerlei slimme opladers met extra features als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Eexterzandvoort.

Soort laadstationCapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€515- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€545- €640
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€860- €1050
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere merken: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2022
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Eexterzandvoort lopen uiteen tussen de €300 en plus minus €1825. Dit is afhankelijk van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €3,75 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek populaire installateurs uit jouw gemeente.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1169 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eexterzandvoort):

  • Benzine rijden 2022: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,049/km
SoortPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€169,51€2034,06
Elektrisch€0,049€57,28€687,37
Besparing€0,096€112,22€1346,69
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in september 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze

Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Eexterzandvoort aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is ook te lezen op www.aaenhunze.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Overzicht elektrische auto’s.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (september 2022)

Laadstations in Eexterzandvoort kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven schommelen tussen de €0,260 – €0,570 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Eexterzandvoort. Bekijk ook laadstations en installatiebedrijven in Eext, Gasselte, Gieten, Balloërveld en Balloo.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden eexterzandvoort-9464

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor werknemers en klanten. Gaat het om een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €950 & €2550. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort systeem (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Engie, Budget energie, Eneco en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,60 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,60 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Eexterzandvoort monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Eexterzandvoort kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €1125. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel favoriete elektrische auto’s in Eexterzandvoort kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Aa en Hunze verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.aaenhunze.nl.

Plaats een reactie