De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Anloo aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric & Porsche Taycan Cross Turismo. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker check je praktische informatie over velerlei laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €960.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Anloo vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Aa en Hunze
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Anloo
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Anloo kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Eveneens is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Anloo. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto prive rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Anloo kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Anloo. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop is het een strakker geheel en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Anloo.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Anloo vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 t/m €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme palen met innovatieve functies als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Anloo. Type station Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €510- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €525- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €835- €945
Bekende leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere merken: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Anloo lopen uiteen tussen de €370 en €2000. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €5,50 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek goede adviseurs in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1172 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Anloo):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €123,06 | €1476,72 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €48,05 | €576,62 |
Besparing | €0,064 | €75,01 | €900,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Anloo aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.aaenhunze.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Anloo zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten schommelen tussen de €0,295 tot wel €0,570 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart check jij de openbare laadstations in Anloo. Check tevens laadzuilen en installatiebedrijven in Gasteren, Anderen, Eexterzandvoort, Eext en Gasselte.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €900 & €2500. De definitieve prijs hangt vooral af van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, NLE, Essent, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,85 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,55 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Anloo zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Anloo kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn zo’n €900. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. De favoriete elektrische auto’s in Anloo zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Aa en Hunze biedt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal in de buurt van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.aaenhunze.nl.