Laadpaal Sittard-Geleen

Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een handige laadpaal in Sittard-Geleen aan huis. D.m.v. een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi e-tron GT + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op deze website zoek je waardevolle informatie over diverse laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €945.
  • Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Sittard-Geleen

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Sittard-Geleen kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop check je inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Sittard-Geleen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Sittard-Geleen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Sittard-Geleen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Sittard-Geleen.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand tref je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Sittard-Geleen vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €725 tot €3375. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens zijn er slimme stations met speciale mogelijkheden als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Sittard-Geleen.

Type stationVermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€550- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€505- €640
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€695- €770
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€865- €1040
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2021
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Sittard-Geleen wisselen tussen de €400 en €2150. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,75 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Zoek de beste installateurs uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1101 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Sittard-Geleen):

  • Benzine rijden 2021: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,042/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,100€110,10€1321,20
Elektrisch€0,042€46,24€554,90
Besparing€0,0580€63,86€766,30
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in mei 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Sittard-Geleen

Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Sittard-Geleen aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals zichtbaarheid en doorstroming. Elke bewoner kan het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.sittard-geleen.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Private lease elektrische auto.

Openbare laadpunten bekijken (mei 2021)

Laadstations in Sittard-Geleen zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen schommelen tussen de €0,255 – €0,595 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder check je de openbare laadstations in Sittard-Geleen. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in Echt-Susteren, Leudal, Roerdalen, Roermond en Nederweert.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden sittard-geleen-6153

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Betreft het een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal en laten installeren kost tussen de €825 – €2125. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,30 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,40 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Sittard-Geleen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Sittard-Geleen zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1075. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Sittard-Geleen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Sittard-Geleen verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.sittard-geleen.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie