Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Neerkant aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW i4 of jouw Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier vind je handige informatie over diverse laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €900.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Neerkant vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Deurne
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Neerkant
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pure is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Neerkant kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een goede actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Op deze pagina bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Neerkant. Bekijk ook meer info over Zero Emission.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Neerkant kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Neerkant. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Neerkant.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Neerkant vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 tot en met €3300. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens kan je kiezen voor slimme palen met speciale features als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Neerkant. Soort laadpaal Laadvermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €520- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €660- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €845- €970
Goede merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere merken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Neerkant komen uit tussen de €360 en plus minus €1975. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €5,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal ervaren deskundigen uit jouw streek.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1096 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neerkant):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €115,08 | €1380,96 |
Elektrisch | €0,041 | €44,94 | €539,23 |
Besparing | €0,064 | €70,14 | €841,73 |
Laadpaal aanvragen gemeente Deurne
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Neerkant aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Uitgebreide informatie kan je lezen op www.deurne.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.
Overzicht openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Neerkant zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,600 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Neerkant. Bekijk ook laadzuilen en leveranciers in Liessel, Vlierden, Beek en Donk, Mariahout en Lieshout.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €875 & €2300. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het soort systeem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, NLE, Budget energie, Eneco, Engie en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,35 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Neerkant bevestigt het laadstation aan de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Neerkant kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €975. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Neerkant zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Deurne biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.deurne.nl.