De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Beek en Donk aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of jouw Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze website bekijk je praktische informatie over populaire laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €915.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Beek en Donk vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Laarbeek
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor kantoor
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Beek en Donk
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Beek en Donk kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bespreken we inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Beek en Donk. Bekijk ook meer info over Elektrische autoverzekering.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Beek en Donk kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil functioneert met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Beek en Donk. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Beek en Donk.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder tref jij extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Beek en Donk vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €775 tot €3350. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met toffe opties als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Beek en Donk. Type laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €655- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €825- €940
Goede merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Beek en Donk variëren van €330 & €1950. Dit wordt berekend aan de hand van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk betrouwbare leveranciers die werken in je omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1093 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Beek en Donk):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €158,49 | €1901,82 |
Elektrisch | €0,049 | €53,56 | €642,68 |
Besparing | €0,096 | €104,93 | €1259,14 |
Laadpaal aanvragen gemeente Laarbeek
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Beek en Donk aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is terug te lezen op www.laarbeek.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzaam rijden.
Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Beek en Donk nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,245 en €0,595 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Beek en Donk. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Mariahout, Lieshout, Aarle-Rixtel, Mierlo en Heusden.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een locatie met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €1025 en €2150. De definitieve prijs hangt vooral af van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Essent, Energiedirect, NLE, Engie en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,40 p/100 km. Goed om te weten: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,65 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Beek en Donk plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Beek en Donk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €1050. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Beek en Donk kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Laarbeek biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal nabij jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.laarbeek.nl.