Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een privé laadpaal in Liessel aan huis. Dankzij een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker tref je extra informatie over velerlei laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €940.
- Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Liessel
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Liessel kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina kan je aan de slag met een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Liessel. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Liessel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Liessel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Liessel.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Liessel vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €775 tot €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme stations met speciale snufjes als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Liessel. Soort laadstation Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €665- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €850- €945
Betrouwbare merken
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Liessel liggen tussen de €430 & €1850. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €7,50 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk ervaren vakmannen uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1095 kilometer per 4 weken. Hiermee verwachten we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Liessel):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €109,50 | €1314,00 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €43,80 | €525,60 |
Besparing | €0,060 | €65,70 | €788,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Deurne
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Liessel aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij factoren als zichtbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is terug te lezen op www.deurne.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Accu.
Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Liessel zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten bedragen tussen de €0,285 en €0,560 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Liessel. Check tevens laadzuilen en verkooppunten in Vlierden, Beek en Donk, Mariahout, Lieshout en Aarle-Rixtel.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €775 – €2125. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Vandebron, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,25 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Liessel monteert het als wallbox of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Liessel zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen ongeveer €875. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Liessel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Deurne verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.deurne.nl.