De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Vlierden aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Mercedes EQV 300 Lang. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker zoek je waardevolle informatie over geschikte type laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €935.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Vlierden
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Vlierden kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Verderop check je handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Vlierden. Zie ook aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Vlierden kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie gaat via de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Vlierden. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Vlierden.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Vlierden vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €875 tot €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme opladers met leuke features als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Vlierden. Soort laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €695- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €835- €1000
Bekende merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vlierden komen uit tussen de €420 – €1825. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €5,50 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek erkende leveranciers uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1094 km op maandbasis. Op basis daarvan calculeren we welke besparing er mogelijk is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vlierden):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €164,10 | €1969,20 |
Elektrisch | €0,050 | €54,70 | €656,40 |
Besparing | €0,100 | €109,40 | €1312,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Deurne
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Vlierden aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Iedereen mag hier parkeren en laden. Alle info kan je bekijken op www.deurne.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrisch v.s. benzine.
Openbare oplaadpunten in de regio (december 2024)
Laadstations in Vlierden zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten variëren tussen de €0,300 en €0,585 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Vlierden. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Beek en Donk, Mariahout, Lieshout, Aarle-Rixtel en Mierlo.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €775 – €2000. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type en model (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Engie, Eneco, Energiedirect en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,40 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Vlierden monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Vlierden kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service liggen rond de €1000. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel beschikbare elektrische auto’s in Vlierden hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Deurne verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.deurne.nl.