Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een eigen laadpaal in Hee aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 of jouw Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website tref je extra informatie over velerlei type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €945.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Hee
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de BMW iX3 gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Hee kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Hee. Zie ook aanvullende informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Hee kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Hee. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hee.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand check je meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Hee vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 tot en met €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hee. Laadpaal type Capaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €550- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €550- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €660- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €830- €985
Goede merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hee wisselen tussen de €450 – €1800. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,75 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk goede installateurs in de regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1077 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hee):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €150,78 | €1809,36 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €51,70 | €620,35 |
Besparing | €0,092 | €99,08 | €1189,01 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Hee aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar op www.terschelling.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Goedkoopste laadpas.
Openbare laadpunten bekijken (oktober 2024)
Laadstations in Hee vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,230 – €0,580 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart bekijk jij de openbare laadstations in Hee. Vind ook laadstations en verkooppunten in West-Terschelling, Midlum, Wijnaldum, Pietersbierum en Sexbierum.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost tussen de €1025 – €2125. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Energiedirect, Eneco, NLE en Vandebron, PowerPeers, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,85 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost om en nabij de €9,50 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Hee plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hee zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1125. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. De favoriete elektrische auto’s in Hee dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Terschelling verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook www.terschelling.nl.